Annons:
Etikett6-ot-off-topic
Läst 1585 ggr
sötsigne
10/3/12, 12:34 PM

Folk som stjäl i stallet

Hur hanterar ni folk som stjäl i stallet?

Jag står i ett inhyrningsstall med flera hästägare varav en har svårt att skilja på mitt och ditt. Gäller ffa foder, både Grovfoder och kraftfoder. Hur kommer man till rätta med sånt??

Annons:
Linnea
10/3/12, 2:43 PM
#1

Går det inte att prata med personen ifråga så snacka med stallägaren. Han/hon kan ju luska lite om det är fler som är drabbade och sen prata med personen i fråga. Kan absolut var skäl för att slänga ut personen ifråga.

Vi har inte haft några såna problem direkt, däremot kommer det hit folk utifrån ibland.. Det händer att nån lånar nåt och så men inte så att saker försvinner. Inte som jag har märkt iaf. En kompis som själv har två inackorderade hemma hos sig har också lite problem att folk "lånar" saker..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
10/4/12, 10:27 AM
#2
  • Prata med stallägaren om problemet så att ni tillsammans kan lösa det genom att prata med den där hästägaren som tar från andra.
  • Sätt lås på det du kan. Känns kanske tråkigt att behöva låsa in sina saker, men det är ännu värre att bli av med dom?
  • Prata med hästägaren som stjäl eller ta den "på bar gärning". Alltså om du ser att den tar någonting.

Hur vet du just vem som stjäl, har du sett, hört? Det kan vara svårt att "bevisa" att någon stulit mat. Saker är ju betydligt enklare.

Hoppas problemet löser sig

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

sötsigne
10/4/12, 6:43 PM
#3

I detta fall är personen i fråga "tagen på bar gärning"

Att sätta lås på allt har jag funderat på men svårt med fodertunnor och omöjligt när det gäller Grovfoder.

Vi har alla nu extra uppsikt på denna person men ingen är ju i stallet 24 timmar om dygnet… Rynkar på näsan

Linnea
10/5/12, 9:55 AM
#4

Låter konstigt om man fortsätter fast man vet att andra vet och dom har sett personen ifråga.. Hade jag haft en sån i mitt stall så hade jag slängt ut han/hon omedelbart.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
5/31/13, 11:59 AM
#5

Vi har numera "någon" som verkar "låna" kraftfoder av andra. Inte några små mängder heller.. En av hästarna har förut kommit lös i stallet och gjorde det igen nyligen. Detta pga att den som gav frukost inte la ner bygeln som hindrar dörren från att öppnas. Hästen kommer ut och käkar upp typ en halv tunna müsli men tro inte att ägaren ersätter det..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Moa-]
6/5/13, 4:49 PM
#6

Linnea; vem menar du skulle ersätta det? Hästägaren, dem som fodrade och missade bygeln, eller som som äger fodret och ställt det så att hästar som är lösa kommer åt det?

Och vidare, om hästen blir sjuk, vem skall ersätta detta?

Annons:
Upp till toppen
Annons: