Annons:
Etikett1-allmänt-om-fälttävlan
Läst 2434 ggr
sskaniner
5/11/12, 7:50 AM

hur gör man?

Ska starta min första startfälttävlan och kan inget. Vad behöver man? Hur går det till? Tacksam för svar:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Annons:
WornOut
5/11/12, 8:41 AM
#1

Eh.. Det är ju i princip som en vanlig Fälttävlan fast med mycket lägre bedömning och öven mycket lättare moment. Ex lägre hinder och enklare dressyrprogram.
Vet inte riktigt vad det är du vill veta?

Linnea
5/11/12, 11:03 AM
#2

Det står ju en del i TR om det men kanske inte det du vill veta?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

sskaniner
5/11/12, 1:54 PM
#3

Aldrig någonsin varit tidigare på en Fälttävlan så behöver veta allt;) vad måste hästen ha för utrustning? Och vad behöver jag? Ropar dom upp när jag ska in på dressyren, hoppningen? Vad ska man ha på hästen på vetrinärbesiktniken? Haha är totalt nybörjare:p

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

WornOut
5/11/12, 7:43 PM
#4

Oj, mycket du vill/behöver veta..

I terrängen ska hästen (förutom sadel och träns) gärna ha benskydd. Även boots kan vara bra. Resten av utrustningen beror på vad hästen har för behov. Ex martingal osv. Ungefär densamma utrustningen gäller ju såklart i hoppningen.
I dressyren får man inte ha skydd eller något annat på benen/fötterna.

I dressyren ska du gärna ha kavaj samt vita ridbyxor. Alt. Mörk jacka/lämplig tröja. Hästen bör vara knoppad. Svansen får dock inte flätas.
I hoppningen gäller samma klädsel.
I terrängen måste du ha säkerhetsväst. Du bör också ha hjälmöverdrag.
Vet inte om det är samma på alla startfälttävlan, men den jag red hade alla nummerlapp som man fick låna.

Om dom ropar upp när du ska in på banan är helt olika från tävling till tävling. Men oftast brukar det sägas: Maja svensson håller sig beredd. När ryttaren innan dig rider in på banan. Och det brukar vara likadant på hoppningen. Men bäst är att ha någorlunda koll på tiderna själv och även ha lite koll på vem som är innan dig osv.

På veterinärbesiktningen ska hästen vara iförd endast träns m tyglar. (nummerlapp om de gäller) Du ska ha lämpliga skor, hjälm och handskar. Gärna även ett spö som hjälp.

Fråga om det är något mer!

sskaniner
5/11/12, 8:29 PM
#5

okej i hoppningen har jag pelham då hon blir så framtung och jag får inte tillbaka henne ordentligt men det får jag inte ha i dressyren va? hur gör man vid bytet? måste jag lasta henne?

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

sskaniner
5/11/12, 8:31 PM
#6

vad är hjälmöverdrag? har inget sånt…

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Annons:
sskaniner
5/11/12, 10:19 PM
#7

går alla fälttävlansbanan tillsammans? eller?

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

WornOut
5/13/12, 10:52 AM
#8

Tror inte du får ha pelham i dressyren..
Och egenntligen borde det ju vara så att du måste lasta för att byta träns men det gjorde inte jag då jag red det iaf..  Känns ju extremt omständigt.. Jag skulle nog gjort det "lite i smyg" och inte lastat på hästen.

På just startfälttävlan är det väl inte så där överdrivet noga med hjälmskydd/hjälmöverdrag. Men på "vanlig" terränghoppning måste man ha en glatt yta på hjälmen. Alltså inte sammet eller så. Plasthjälm funkar och annars ska man sätta på ett överdrag på hjälmen som har glatt yta. Finns i massa olika färger att köpa.

Svårt att svara för om alla gör lika men over all är det meningen att alla ska gå banan ihop eftersom att startfälttävlan är en träningstävling och man vill att alla ska få de bästa förutsättningarna för att klara det på ett bra sätt!

sskaniner
5/13/12, 11:25 AM
#9

hm ska testa idag om det går att sätta på hopptränset över dressyrtränset och sen på något sett få av dressyrtränset då hon är lite halvstressad och bråkig när man tränsar på tävling.

och lastningen är ibland lite svår med henne så hoppas det fungerar så jag slipper bråka med henne för mycket:)

är redan nu skitnervös hehe har bara tävlat dressyr och hoppning tidigare men det ska säkert gå bra:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Upp till toppen
Annons: