Annons:
Etikett3-träning-och-tävling
Läst 1067 ggr
Linnea
2012-03-08 10:18

Det går bättre och bättre..

..med vår hoppning. Började träna hoppning varannan vecka i höstas och August har gjort stora framsteg sen dess. En riktigt bra grej med min tränare är att hon fokuserar en hel del på dressyr så han börjar bli bättre på den fronten också även om vi inte tränar just dressyr.

Det är mycket relaterade avstånd, svåra svängar och andra grejer där man liksom måste ha med sig hästen ordentligt.

Mitt största problem med August var att han var så fruktansvärt lat. Han springer som ett jehu - om han vill. Om han inte ville så fick man kämpa för att hålla galoppen en långsida.. Nu krävs det inte så mycket för att han ska bli pigg, vilket är väldigt skönt, och roligt såklart. Han kan ju inte bara vara pigg i terrängen, det blir inte så bra.

Vi hade träning igår och det gick jättebra (med våra mått mätt). Vi tog oss igenom en bana på ca 60 cm (9 hinder) utan vägringar (förra träningen vägrade han typ 5 ggr på samma hinder). Han rev visserligen ett hinder då han trodde att han var färdig.. Men hoppade gjorde han iaf! Sen hoppade vi en lite kortare bana på 7 hinder, då höjde vi till ca 75 och det gick lika bra. Efter det hoppade vi en kort bana på 4 hinder med kluriga svängar. Jag glömde vilket som var sista hindret så när jag hade hoppat det näst sista så ropade min tränare vilket hinder som var nästa, det var ju bara att tvärvända på stället men det gick hur bra som helst, han bara öste på.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
elli-kleo
2012-03-08 16:25
#1

Vad roligt att det går bättre, lycka till!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Linnea
2012-03-08 16:27
#2

Det är synd att jag aldrig får med mig nån dit som kan fota eller filma. Det hade varit kul (och säkert lärorikt!).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
2012-03-08 16:28
#3

#2 Ja, det förstår jag att du tycker. Jag får häller sällan med mig någon som kan fota och filma, det är tråkigt

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Linnea
2012-03-29 11:52
#4

Så nu har jag ingen medryttare längre, på gott ont men det ska nog bli bra ändå. Har skrivit ihop ett träningsschema som jag ska prova några veckor. Ska verkligen anstränga mig denna gången, brukar bli en del slarv!

Senaste träningen gick bra men inte lika bra som den förra. Det går lite upp och ner men ändå bättre om man ser på längre sikt. Han har mer fart i sig nu.

Får se om vi får några terränghinder till sommaren..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
2012-03-30 00:24
#5

Det går upp och ner. Men på lång sikt hoppas vi att ni trappar uppåt, vilket ni verkar göra :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Upp till toppen
Annons: