Annons:
Etikett2-utrustning
Läst 1905 ggr
Linnea
11/19/11, 9:03 AM

Har du olika bett eller samma?

Har du samma bett oavsett vad du gör eller byter du mellan tex hopp, dressyr, terräng och annat? Och vilket/vilka bett använder du?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
11/19/11, 9:07 AM
#1

Jag har två olika, hackamore och novabett. Just nu har jag hackamore när jag rider ut eller hoppar terränghinder och novabettet i den mesta övriga ridningen. Han fungerar inte längre på metallbett, han precis börjat acceptera detta mjuka novabett. Han har nyligen varit hos tandläkaren och hon tyckte jag skulle fortsätta med dessa två. Han hade vassa kanter längs kinderna och de främsta kindtänderna i underkäken var lite lösa till följd av att han grejat så mycket med metallbetten. Hon rekomenderade även att jag ska ha en rem över nosryggen genom bettringarna istället för nosgrimma. Remmen lyfter bettet och han kan därmed inte lägga tungan över. Det kan vara så att han trivs bättre med bettet när det inte ligger så mycket mot de nedre lanerna så vi provar så här ett tag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
2/15/12, 2:45 PM
#2

Jag har testat väldigt många olika bett på min häst, allt från olika typer av bettlöst (t ex hackamor repgrimma osv) till raka eggbett tredelade med olika metaller m. m.

Men den som är favoriten och som alltid funkar är mitt Tredelade eggbett! Jag hoppar, rider dressyr och rider ut på det! Men ibland byter jag bett endast för variationens skull, och för att det inte ska bli tryck på samma punkter jämt i hästens mun då jag inte tror att det är så bra.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

WhoCares-01
2/28/12, 6:56 PM
#3

Wilma har sammanlagt 5 träns, alla med olika bett.

på promenad/tömkörningstränset har hon ett vanligt tredelat tränsbett.

När jag hoppar henne så används ett rakt tränsbett med lösa ringar.

Vid dressyr pendlar jag mellan det raka och ett tredelat sweet-iron.

Ska jag ut på långtur tar jag antingen hackemore eller ett gummipelam med korta skänklar… Kan hända at det lir trav och galopp och trots att jag inte har en galen häst så känns det bra att ha ett nödstopp.

Just nu blir det mest det raka bettet då vi båda trivs väldigt bra med det =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

bicolor
2/29/12, 2:04 PM
#4

Jag använder:

Dressyr tredelat sweet-iron i svårare klasser kandar.

Hoppning: pessoa eller pelham

Terräng: pelham.

Vid ridning hemma/uteritt använder jag hällst rep grimma eller hackamore men detta går bara när hon är väldigt lugn :)

WornOut
3/2/12, 8:40 AM
#5

På fullblodet har jag två olika bett och växlar mellan. Ett rakt och ett tredelat.
På araben växlar jag mellan rakt, stång, hackamore, bosal, repgrimma och tredelat :)

Linnea
10/16/12, 11:37 AM
#6

puttar denna

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
annika85
10/16/12, 2:01 PM
#7

Unghästen alternerar mellan ett fullcheek eggbett, ett tredelat med fasta ringar och ett rakt oledat.

JTphoto
10/18/12, 6:59 PM
#8

Jag har till min unghäst, Lexa, fullcheek tredelat, vanligt tredelat i mässing, nova bett och applemouth. Håller på att testa olika bett på henne men på träningrna använder vi fullcheek. Träns har jag inte räknat men varierar kanske mellan tre olika träns. Fast jag byter ut remmar och stycken hela tiden.

Har två sadlar till henne. En "skogsadel", brun stubben siegfried av äldre modell. Använder den när jag rider ut i skogen, alltså så gott som varje dag :) När vi åker på träning, bådehopp och dressyr använder vi en svart Celine santa cruz. Så småningom ska vi börja använda dressyrsadel men hon är inte riktigt redo för det ännu.

Min varmblodiga travare, Zoi har vi två bett som standard. Appelmouth i skogen/hoppning och tredelat i mässing med fasta ringar i dressyren. Rider ibland med novabett eller vanligt tredelat.

Hon har en sadel som vi använder i skogen och vid hoppning och en dressyrsadel.

Japp, så de va de :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: