Annons:
Etikett1-allmänt-om-fälttävlan
Läst 1325 ggr
JustMySelf
2012-12-03 13:02

Kyla och spolning

Hur gör ni på vintern (=minusgrader) om hästen har lera och sånt på benen när ni ska rida? Tar in min häst från hagen ungefär 30-40 minuter innan jag ska rida och ibland har han lera på benen då, fast det är minusgrader. Nu när det inte har varit minusgrader så länge är det ofta lerigt på vissa ställen, fastän det mesta är fruset.

Under hösten och våren spolar jag av leran innan jag rider, torkar av det värsta vattnet med en handduk och sen sätter på benskydd (vilket han måste ha pga ett överben). Men jag vet inte om jag vågar spola nu när det är så kallt ute… Det brukar vara åtminstone några plusgrader i stallet men utomhus och i ridhuset är det minusgrader Rynkar på näsan Blir jättejobbigt om jag ska ta in honom långt innan jag ska rida för att låta leran torka, dels vill jag att han ska gå så länge som möjligt i hagen, och så kommer jag behöva byta tid på mina träningar för att hinna vänta tills de blir torra…

Så ja, hur gör ni?

Annons:
Linnea
2012-12-03 14:21
#1

Jag spolar inte benen på min men jag tänkte att om du har lindor istället i sånt här väder så blir han ju varm om benen snabbt. Du kan ju använda såna som suger åt sig mycket vatten eller ha paddar som suger åt sig mycket vatten. Alltså, spola, torka av, linda. Borsta, sadla mm och byt sen lindorna mot benskydden.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

JustMySelf
2012-12-03 15:15
#2

#1 Bra idé, tack! Ska testa det Glad

giffan
2012-12-04 09:48
#3

Jag borstar bara av benen, och spolar efter.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: